E-mail: info@businessflex.hu

Mobil: +36 (30) 229 6735 Tel.: +36 (52) 533 210

Érdekli a megoldásunk? Kérjen személyes konzultációt »

Beszerzési és készletezési stratégia kialakítása

A beszállítók értékelésének másik fő szempontja, hogy az adott beszállító alkalmas-e arra, hogy a partnerünk számára szükséges alapanyagokat, alkatrészeket, résztermékeket olyan formában szállítsa, ahogy a partnerünk számára optimális. Miket lehet keretszerződés alapján vagy éppen automatikus rendeléssel megrendelni, hol érdemes JIT módon beszerezni, mely termékek esetében érdemes ártárgyalást alkalmazni, hogyan lehet a beszerzési költségeket optimalizálni.

Megoldás

A felhasználási vagy értékesítési volumenek eloszlás-analízise megmutatja, hogy az értékesítések során mely termékek jelentik a húzóágazatot, melyeket tudjuk nagyobb haszonnal és nagy volumenben értékesíteni és melyeket kell átgondolni, hogy egyáltalán érdemes-e. Fontos szempont az is, hogy meghatározzuk mennyire állandó a termékek iránti kereslet, mennyire lehet adott termékek esetében konstans értékesítésről beszélni, vagy éppen teljesen sztochasztikus felhasználási formáról. Ezek értékelése meghatározza a cég piaci megjelenését, megmutatja mely termékeket milyen értékesítési stratégiával kell felruházni. A BusinessFlex ABC és XYZ analíziseinek összevonása ad erre válaszokat.

Módszertan

A magas felhasználással és kiegyenlített igényfolytonossággal (AX osztály) rendelkező cikkeknél lehetséges egy egzakt gazdálkodás egészen a just-in-time beszerzéssel bezárólag. Ezek a termékek alkalmasak a beszállítókkal történő megegyezés szerinti beszerzésekre és itt megéri a beszerzés- és a termelésoptimálás minden eszközének felhasználása.

Ezzel érhetjük el a legnagyobb hatást a raktározási költségek csökkentésében. Ezzel ellentétben, ha a felhasználási érték magas és a felhasználási lefutás sztochasztikus (AZ osztály), akkor a beszerző optimális eljárásként értelemszerűen egy determinista, azaz igényorientált beszerzést választ. Ezáltal a nagy értékű áruk készletezésénél felmerülő költségek és kockázatok elkerülhetők.

Az alacsony felhasználási értékkel és konstans felhasználással rendelkező cikkeket, a munka megkönnyítésének és a megrendelési költségek csökkentésének érdekében sztochasztikus, azaz igényorientált eljárással lehet diszponálni, melynek segítségével az A osztályú termékek koncentrált gazdálkodásához erőforrásokat lehet felszabadítani. Másrészt a rendelések menedzsmentjénél magas megtakarításokat lehet elérni.

Elért eredmény

Partnerünk gyógyszergyártásban és forgalmazásban az egyik legnagyobb. Az analízisek segítségével sikerült elérni, hogy azok a termékek, amelyeknek értékesítése folyamatos volt, ott a stratégiai készletszintek figyelembe vételével jelentős készletcsökkentést sikerült elérni (nagy részben 3-15% között, egyes termékek esetén 60% felettit is!).

A fogyási tendenciák figyelembe vételével több termék gyártási struktúráját is átalakították, illetve forgalmazott termékek esetén minimalizálták a készleteket, valamint több beszállítóval alakítottak ki automatikus rendelési és beszállítási algoritmusokat. Az együttműködésünk költségvonzata számítások szerint kevesebb, mint 3 hét alatt térült meg.