E-mail: info@businessflex.hu

Mobil: +36 (30) 229 6735 Tel.: +36 (52) 533 210

Érdekli a megoldásunk? Kérjen személyes konzultációt »

Beszállítók elemzése, kiválasztása

Nem mindig az a legjobb beszállító, aki a legolcsóbban adja a terméket. A termék ára csak egy a sok paraméter közül, amivel a beszállítókat mérni szükséges. Legfontosabb szempont a megbízhatóság, amelynek mérésére a vezetők közül még sokan ma is csak megérzésikre hagyatkoznak.

Megoldás

Amikor egy rendelést feladunk, megjelöljük, hogy milyen mennyiséget milyen határidőre szeretnénk megkapni. Amikor ez beérkezik cégünkhöz, adódhatnak eltérések, amik alapján kategorizálni lehet a beszállítókat, a kiszolgálási fokuk szerint. Ezt érdemes összevetni más tényezőkkel is, pl. milyen volumenben rendelünk az adott beszállítótól, ha késik, az milyen gyakoriságú, valamint ha mérni tudjuk, akkor milyen költséget jelent számunkra egy későn beérkező alkatrész miatt megálló termelés, vagy más forrásból történő indokolt beszerzés.

Módszertan

A mozgások adataiból minden rendeléshez hozzárendeltük a megrendelt áru beérkezésének napját, akár korábbi szállításról vagy késedelmes beérkezésről van szó. Számított az is, hogy megkaptuk-e az igényelt mennyiséget, vagy csak egy részét tudta leszállítani a beszállító.

Ezek alapján minden termékre meghatároztuk, hogy annak mennyi a kiszolgálási foka, azaz a teljes mozgásokhoz viszonyítva milyen arányban tudtuk azt beszerezni úgy, hogy felhasználásának tervezett időpontjában rendelkezésünkre álljon. Ezáltal nem csak a legjobb és legrosszabb beszállítási paraméterekkel rendelkező termékeket kaptuk meg, hanem a beszállítókat is elemezni tudtuk: ki, milyen szervizfokkal rendelkezik. Ez alapján a vezető el tudta dönteni, kit érdemes támogatni, akivel kell akár szerződést is bontania, vagy megfelelő motivációval sarkallni ennek a mutatónak az emelését.

Elért eredmény

Partnerünk nagykereskedő, közel 150 különböző beszállítóval dolgozott előtte, akik kiválasztása sokszor nem üzleti, hanem érzelmi alapokon alapult. Az elemzések kimutatták, hogy a beszállítók kevesebb, mint egyharmada rendelkezik kiváló kiszolgálási fokkal (>90%), egyötödük esetében ez még az 50%-ot sem éri el: azaz csak minden második rendelésünket tudták időben leszállítani.

A vezetői döntések a megismert információk és mérési eredmények esetében azt a változást érték el, hogy a cég átstrukturálta beszállítói rendszerét: a 150 helyett ma már mindössze 60-70 megbízható beszállítóval dolgoznak. Minden beszállító 80% feletti kiszolgálási fokkal rendelkezik, akik ez alá kerülnek a folyamatos mérések alapján, azokkal szemben a cég szankciókat alkalmaz. A cégvezető személyes visszajelzése alapján elmondható, hogy egy átlátható beszállítói hálózatot alakítottak ki ahol a megrendelő és beszállító viszonya sokkal kedvezőbb, mint a felmérések előtt volt.